W ostatnich latach obserwujemy zmieniający się wizerunek rynku fotowoltaicznego, na który wpłynęły zarówno konsolidacja, jak i rozwój modeli biznesowych. Niektórzy uczestnicy rynku mieli trudności z dostosowaniem się do nowej sytuacji, podczas gdy inni skoncentrowali się na adaptacji oraz szukaniu nowych wyzwań i możliwości, takich jak systemy magazynowania energii słonecznej.
Uczestnicy rynku PV aktywni w Europie stanowią wciąż silną konkurencję. Ambitna i wysoce konkurencyjna sytuacja sprawia, że większego znaczenia nabiera posiadanie wiarygodnych i odnoszących sukcesy partnerów.
Dla producentów firmy wykonawcze są najważniejszą grupą klientów, ponieważ stanowią oni połączenie pomiędzy producentami a klientem końcowym oraz mają znaczący wgląd zarówno na rynek jak i aktualne trendy.
Trendy – co polecają instalatorzy?
Pomimo niewielkiej ogólnej liczby brytyjskich instalatorów PV, którzy instalują obecnie akumulatory energii, coraz większa część spośród tych zajmujących się takimi systemami magazynowania, rozważa jednak proponowanie ich w swoich ofertach, jeśli porównamy to z rokiem poprzednim. Jest to jeden z wyników aktualnych badań przeprowadzonych przez EuPD Research.
Jak pokazuje European PV InstallerMonitor 2015/2016, jedynie 12% instalatorów uczestniczących w badaniu oferuje rozwiązania systemów magazynowania energii. Jest to tylko o 1% więcej niż w roku poprzednim. Jednak, podczas gdy w zeszłorocznym badaniu tylko 42% rozważało magazynowanie energii, w tym roku już 53% badanych instalatorów chce zawrzeć akumulatory energii w swoich ofertach na 2016 rok. Dowodzi to, że magazynowanie energii w Wielkiej Brytanii nadal posiada wysoki potencjał.
Nie tylko najczęściej używaną, ale jednocześnie najbardziej znaną marką oferującą magazyny energii jest SMA. Najbardziej zaskakujące okazuje się drugie miejsce osiągnięte pod względem świadomości marki, które tuż po SMA zdobyła Tesla – mianowicie produkty tej marki nie były jeszcze dostępne w Wielkiej Brytanii w czasie badania. Ze względu na brak doświadczenia, większość brytyjskich firm wykonawczych nadal ma obawy co do zastosowania magazynów energii.
Co na rynku niemieckim?
Jak mówią wyniki badań przeprowadzonych przez EuPD Research: niemieckie firmy wykonawcze nie zaopatrują się w komponenty fotowoltaiczne bezpośrednio u producentów, tak często, jak miało to miejsce w ubiegłym roku.
Według European PV InstallerMonitor 2015/2016, większość instalatorów PV w Niemczech nabywa komponenty pośrednio przez hurtowników. Mówiąc bardziej dokładnie, stopień bezpośrednich zamówień w Niemczech spadł z wartości 44% aż do 37%. Natomiast wzrost zamówień pośrednich jest bardzo dobrym sygnałem dla hurtowników.
A jak sytuacja wygląda w Polsce?
Polski rynek fotowoltaiczny jest wciąż młody lecz prężnie się rozwija co w znacznym stopniu utrudnia ocenę modeli biznesowych jakie przyjęły firmy instalacyjne na najbliższe lata w zakresie współpracy z producentami. Przedstawiciele firm aktywnie szukają i testują dostawców komponentów w celu dostarczenia najwyższej jakości usług. Dla firm wykonawczych bardzo duże znaczenie ma posiadanie wiarygodnych i odnoszących sukcesy partnerów w postaci dostawców komponentów instalacji fotowoltaicznych co może w znaczący sposób wpłynąć na renomę firmy oraz przełożyć się w przyszłości na zwiększenie ilość zleceń.
Wciąż nie wiemy jak przedstawia się rynek fotowoltaiczny w zakresie współpracy firm instalacyjnych z dostawcami komponentów.
Jako Stowarzyszenie Branży Fotowoltaicznej Polska PV wyrażamy aprobatę dla inicjatywy podjętej przez Globenergie która ma na celu wyłonienie najlepszych wykonawców w branży instalacyjnej oraz propagowanie energooszczędnych i efektywnych energetycznie rozwiązań, które walczą z niską emisją. Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie!
Udział w konkursie jest bezpłatny. Informacje o zgłoszeniach na stronie: http://www.globenergia.pl/dobrepraktyki
Ogłoszenie wyników podczas Forum Technologicznego GLOBEnergia 30-31 marca 2016 roku podczas Targów ENEX w Kielcach. Zgłoszenia należy nadsyłać do 10 marca 2016r.